
کمتر نمونهای در صنعت بازیسازی وجود دارد که به اندازه سیستم Radiant AI در Skyrim توانسته باشد هوش مصنوعی را از سطح تعاملات قراردادی فراتر برده و به ساخت جهانی پویا کمک کند.
بتسدا، سازنده سریهایی چون Fallout و Elder Scrolls، یکی از اولین استودیوهایی بود که رویکردی مستقل و غیرخطی در رفتار شخصیتهای غیربازیکن (NPC) را در بازیهای نقشآفرینی خود توسعه داد؛ الگوی رفتاریای که باعث شد محیطهای بازی از حالت ایستا خارج شوند و تجربه بازیکن غنیتر شود.
بروس نسمیت، طراح ارشد پیشین بتسدا، در گفتگو با وبسایت PC Gamer جزئیات جالبی درباره منشأ این سیستم هوش مصنوعی فاش کرده است. او با اشاره به اینکه Radiant AI در واقع حاصل یک طراحی ابتدایی و ساده از سوی تاد هاوارد روی یک دستمال بوده، نشان میدهد که برخی از تحولآفرینترین ایدهها در صنعت بازی نه در جلسات رسمی، بلکه در لحظاتی خلاقانه و بدون تشریفات شکل گرفتهاند. نسمیت تأکید میکند که این دستمال واقعاً وجود داشت و چیزی فراتر از داستانپردازیهای متداول در رسانهها بوده است.
بهگفته نسمیت، هاوارد در آن طراحی ابتدایی، بازیکن را در مرکز قرار داد و با ترسیم نمادهایی مثل هیولا، خانه و اشیای محیطی، نشان داد که در بازی Morrowind، عناصر جهان فقط تحت تأثیر بازیکن قرار میگیرند. در Oblivion این تعامل اندکی گسترش یافت، اما Skyrim قرار بود سطحی کاملاً جدید را تجربه کند—جایی که نهتنها اشیا و شخصیتها با بازیکن واکنش نشان دهند، بلکه با یکدیگر نیز وارد تعامل پویا شوند.
تیم طراحی بتسدا در ادامه بر پایه این طرح اولیه شروع به ساخت سیستمی کردند که نهتنها رفتار NPCها را براساس موقعیت بازیکن تنظیم کند، بلکه دادههای رفتاری میان آیتمها و مکانها بهصورت شبکهای ثبت شود. در نتیجه، اشیا از موقعیت و وضعیت محیط اطرافشان آگاه شدند و مکانها میتوانستند تغییرات رویدادی خود را روی عناصر داخلی اعمال کنند. این منطق بهگونهای پیادهسازی شد که فضای بازی به شکل ملموسی به حضور و تصمیمات بازیکن واکنش نشان دهد—احساسی که در طول Skyrim بهخوبی جریان دارد.
نسمیت از این فرآیند بهعنوان یکی از خلاقانهترین تجربیات کاریاش یاد کرده و معتقد است نتیجه نهایی آن باعث شد بازیکنان در تعامل با محیط احساس کنند درون جهانی زنده، متغیر و نفسکش هستند. Skyrim، Starfield و Fallout 4 همه از اصول اولیه Radiant AI در طراحی شخصیتهای غیربازیکن بهره گرفتهاند؛ روشی که اکنون به یکی از ویژگیهای هویتی بتسدا بدل شده است.
- ۰ ۰
- ۰ نظر